לראשונה מקום המדינה: בג"ץ ביטל חוק יסוד

    אתר קול חי No Comments on לראשונה מקום המדינה: בג"ץ ביטל חוק יסוד

    בית המשפט העליון התכנס בהרכב של 9 שופטים בראשות הנשיאה חיות והחליט כי חוק יסוד להעברת תקציב המדינה המכונה "פשרת האוזר" מבוטל, מכיוון שנעשה בחוק שימוש לרעה בחוק ייסוד כפי הגדרת הנשיאה | ההחלטה מעוררת סערה פוליטית בישראל, נבחרי הציבור הבהירו כי בהחלטה בג"ץ ביטל את שלטון העם והעביר אליו את מלוא הכוח והסמכות

    בג"צ צילום: פלאש90
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בהרכב של 9 שופטים, בית המשפט העליון בראשות הנשיאה חיות החליט היום (ראשון) הוחלט בדעת רוב לקבל את העתירות של התנועה "לאיכות השלטון", וארגוני שמאל אחרים, כנגד חוק יסוד הממשלה להעברת תקציב המדינה ההמשכי "פשרת האוזר", ולבטל את החלטת רוב נבחרי העם ולהפוך את הצו על-תנאי למוחלט במובן זה שניתנת "התראת בטלות". בג"ץ קבע כי במסגרת החוק נעשה שימוש לרעה בחוק יסוד כהגדרתו, תוך התעלמות מהפשרה הפוליטית אליה הגיעו רוב סיעות הכנסת.

    מנגד, השופטים נ' סולברג, ד' מינץ ו-י' אלרון , סברו כי יש לדחות את העתירות.

    הנשיאה חיות כתבה בפסק דין כי "הפשרה שאושרה בתיקון לחוק יסוד אמנם צריכה להיות בטלה, אך מכיוון שהרב המוחלט של התוספת התקציבית כבר נוצל והכנסת אף התפזרה ונערכו בחירות חדשות, יש להסתפק בהתראה על בטלות התיקון".

    ח"כ צבי האוזר שהגיב לעתירות אמר, "הטענה בנוגע לסתירה כביכול בין חוק הסמכויות לבין חוק-יסוד: הממשלה אינה מבססת עילה להתערבות שיפוטית", כתבה עו"ד אביטל סומופולינסקי, שהוסיפה: "אין לקבל את הטענה כי הכנסת 'התפרקה' מסמכותה והעבירה לממשלה את סמכויות החקיקה בתקופת הקורונה".

    כזכור, על פי "פשרת האוזר", נדחה בחודש אוגוסט המועד האחרון הקבוע בחוק להעברת התקציב ונקבעה לתקציב ההמשכי תוספת של 11 מיליארד שקלים. בחוק העברת תקציב המדינה ההמשכי תמכו רוב סיעות הבית

    פסק הדין שלראשונה מקום המדינה הביא לביטול חוק יסוד, דבר שאין לו תקדים בעולם, הביא למגה סערת פוליטית בישראל. יש לציין כי לבג"ץ אין סמכות חוקית לפסול את חוקי הכנסת, כך שלפסילת חוק יסוד אין לו בסיס חוקי כלל וכלל.

    יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער כתב בתגובה: "פסיקת בג״צ מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. כללי המשחק החוקתיים חייבים להקבע על ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא ע"י בית המשפט. ויפה שעה אחת קודם".

    יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' על פסיקת בג"ץ: ‏"כיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה נעשית לו כהיתר". בג"ץ מבטל חוק יסוד מבלי להניד עפעף. כן, אתם קוראים נכון – חוק יסוד! וכדרכו, בתחכום ובלי להרגיז יותר מידי ולקומם את הציבור. זו "רק" התראת בטלות. אבל העיקרון נקבע. עכשיו בג"ץ יכול לבטל את חוק הלאום ולמעשה כל חוק שלא ימצא חן בעיניו".

    סמוטריץ' הוסיף, "‏הכנסת תחוקק פסקת התגברות והוא יבטל, תפצל תפקידי יועמ"ש והוא יבטל, תשנה שיטת בחירת שופטים והוא יבטל. "שליט על" כל יכול. אז זהו שלא. הפתרון הוא פשוט – לא לציית לאבסורדים שלו. אין דרך אחרת. ‏אין לבג"ץ ארנק או חרב. לנו, נציגי העם ושליחי הריבון, ברוך השם יש".

    ח״כ משה ארבל (שס) אמר בתגובה להחלטת בג"ץ: "נפל דבר היום בישראל. אם בעבר הצידוק לפסילת חוקי הכנסת היה חוקי היסוד ומעמד העל שנתן להם בג״ץ. היום בג״ץ השיג גם את גבולה של הרשות המכוננת והתערב במעשי ידיה והוציא התראת בטלות לחוק יסוד".

    עוד הוסיף, "טלטולו של חוק היסוד והגבלת הרשות המכוננת מפרים ברגל גסה את האיזון הנדרש והתאוריה המשפטית עליה נשען בית המשפט העליון עצמו ופוגע אנושות בליבת הדמוקרטיה של ישראל".

    תקציר בגץ 5969-20



    0 תגובות